22-03-2020, 20:17
Големият У ди Алън казва така:
"В Калифорния не си изхвърлят боклука. Вместо това го превръщат в телевизия".
Ето че най-сетне по нещо си приличаме с Вас (Калифорния).
Пролетно-летният тв сезон тепърва ще се наводнява с риалитита и всяка вечер зрителят ще има
златен шанс да изгуби по няколко точки от коефициента си за интелигентност.
Изглежда промяна няма да има: консервирането на звезди в собствен сос продължава
да бъде най-рейтинговото приключение на телевизиите .
Ето кои са 10-те смъртни гряха на българското риалити.
1. Наложиха дебили
Наложихте пълни дебили. В продължение на десетилетия. Отделихте безценно
телевизионно време за изметта на нацията.
Опаковахте я в лъскава опаковка, презентирахте я с тайнствен и дълбок дикторски глас.
Искате или не, влязохте в комбина с жълтите медии, които не правят разлика между
звезда и псевдозвезда - важното е да спи с някого. Хора невербални, нечленоразделни, с
ограничен мироглед, лоша слава и вкус превзеха ефира в праймтайма и с месеци не
излизат от там. Максимумът на възможностите ви е тоталният брадърски шампион
Бай Ганьо да си го извади в ефир - тогава всички продуценти в радиус няколко
километра изпитват Т.нар. шоубизнес оргазъм: лекарите го определят като състояние на
висока възбуда, предизвикана от предчувствието за покачване на рейтинга и радост от
надмощието над конкурентното предаване, където - каква трагедия само - никой не си
го е извадил, ерго няма какво да му гледаш.
2. Превърна интригите в препитание
Какво е условието, за да влезеш в едно риалити? Да си готов да разкажеш кой какъв
боклук е и как се е пропил, по възможност нека даже да си ти самият. Би било добре да
покажеш роднина или съпруг, с който си в процес на развод, понеже си разбрал, че е
травестит, тъй като е сменил пола си малко след като сте се оженили, за да прикрие
факта, че преди много, много години (в една далечна галактика) ти е бил все пак татко.
Оплюването, клюкаренето, интриганстването и скандалът се оказаха много по-доходни
за родните пишман звезди - какъв е смисълът да направиш пет страхотни музикални
албума, когато вместо това може да те хванат три пъти с кокаин и това да ти осигури
вход в жадния за зрелища прайм тайм и десетки хиляди хонорар? Точно така - няма
смисъл. Въобще не се занимавай с кино, театър, музика. Вместо това пребий жена си в
ефир и стани богат.
3. Рейтингът е цар
Няма нищо по-забавно от това след дебютните епизоди на определено риалити
формати да получиш гордо ПР съобщение: "Телевизия еди си коя изпревари с цели 10
процента по зрителски рейтинг другата телевизия". По въпроса с преместването -
понеже тъкмо това е единственото , което може да направим - две мнения няма:
рейтингът не е мерител на успеха, а на падението ви. Колкото повече хора са
консумирали телевизионния буламач, който произвеждате, толкова по-зле за всички
нас.
4. Тъпите извинения
Тук идва и един особено интересен момент. Когато мастит продуцент бъде попитан с
най-нормалния въпрос (задават го дори студентите в аулата на ФЖМК): "Не мислите
ли, че това, което правите, не е морално", започват едни дълги и прелюбопитни
обяснения. Маститият продуцент най-често счита, че това е едва ли не назадничав,
социалистически въпрос, идващ от неориентирани, глупави хора. И мъдро отговаря
така: "Задачата на медиите не е да възпитават обществото". Тук сме съгласни, но да
уточним следното - това значи ли, че задачата на медиите е просто да бълват тъпотии
всяка есен по цели три месеца в най-гледания час и дори да изпитват известна гордост
от това? Маститият продуцент няма да отговори. Вместо това, доволен, че е добър
играч на телевизионната сергия, ще затвори бронираното стъкло на лимузината си,
осигурена от вашите есемеси дали да изгоним Пенчо или Гошко от Къщата, понеже
единият мирише, а другият псува, и ще отпраши напред.
5. Разпадът на семейството
Изгледа някак нелогично разпадащият се брак да е най-търсената и показвана
телевизионна ситуация, а в същото време българското семейство да продължава да
бъде устойчиво, при положение че и без това е постоянно побутвано от всякакви
икономически и социални фактори. Няма нищо по-приятно за окото от гледката на
известна двойка, издържала 20 години заедно, която се срива шумно, цветно и весело
пред камерите, запечатали сълзите на единия, изневерите на другия, а после и
обратното с разменени роли. Ако пък случайно в Къщата попадне едно нещастно
детенце, което да види мама и татко съсипани, нещата цена няма да имат. Всеки
уважаващ себе си продуцент се чувства връхлетян от дива радост, ако успее да осигури
подобна картинка в предаването си: че какво се продава по-добре от детските сълзи?
6. "Нещо, което да се гледа"
Макар и непрекъснато употребявана, едва ли някой може да обясни добре какво поточно
означава тази фраза. Тя обаче се е настанила толкова сериозно в телевизионната
глава, че отдавна е осъществила оная мрачна лоботомия, която кара телевизиите да се
избиват една друга в надпреварата да си доставят точно определен изкусно провален
човек, за да изкарат от него рейтинг вместо конкуренцията. "Нещо, което да се гледа" е
мантрата, която дефинира кризата на съвремието по-добре от всичко друго.
7. Претенциите за психологизъм
Един от големите грехове на "Риалититата" -а е, че от години таи дълбоки претенции за
психологизъм. Цялата работа се представя с лозунга за социален експеримент, който
дори ще доведе публиката до определени истини , изплуващи само и единствено в
подобна телевизионна ситуация. Верно ли? Зрителят всъщност преминава през две
фази, в които въобще няма нито откривателство, нито развитие: в началото на
риалитито подозираш, че звездите вътре са суетни, скучни и бездарни, и накрая
всичките ти опасения се потвърждават: ами да, такива са, ето на - току-що изгуби три
месеца, за да го разбереш.
8. Извадка на обществото
Другата най-голяма претенция на "Телевизията" и "Риалитита", е че по някакви причини
лансира идеята, че наблюдаваме "извадката" на обществото. Че в това има грешка и
някой бърка извадка с утайка е безспорно. По какви причини една силиконка, две чалгарки,
няколко извадени от нафталина на естрадата звезди и внимателен подбор на
известни с това, че са известни хора, може да бъде представително за обществото?
Всъщност се вижда друго: че независимо дали става дума за олд скуул звезди, които
нямат нова песен от 15 години, но са участвали в шест риалитита за последната
петилетка, или за ламтящи за ранен дебют в сбърканата бг машина за публичност
младоци, контактът с действителността във всяко риалити е крайно нарушен.
9. Примери за подражание
Накрая се стига и до това. Искаш не искаш, налагаш примери за подражание. Най-уязвими
от българското риалити по дефиниция са подрастващите, които още на 14 вече
са напълно убедени кои са качествата, които трябва да притежават, за да успеят в
живота: всичко друго, но не и трудолюбие, търпение, упоритост, воля, талант. Всеки
трети тийнейджър започва да мечтае да стане "известен" и от екрана ефектно струят
изключително изобретателни начини да го направиш. Пребий жена си, напий се в ефир,
съблечи се гол и си го размахай пред камерата. После направи същото в обратен ред, а
накрая кажи през сълзи, че "дължа всичко на родителите, приятелите ми и зрителите,
които ме подкрепяха през цялото време".
10. "Разнообразие" от формати
Кое е най-тягостно в цялата ситуация? Че тя предлага страховито разнообразие в
потресаващата си еднотипност. Какво по-весело от това да изгледаш серията и
откачените известни, а след тях да погледаш пък откачените неизвестни, които се
стремят да станат известни...Роенето и множенето на различните формати е особено
потискащо: не сексът, а тъпотията продава.
Абе нещо да се гледа...
"В Калифорния не си изхвърлят боклука. Вместо това го превръщат в телевизия".
Ето че най-сетне по нещо си приличаме с Вас (Калифорния).
Пролетно-летният тв сезон тепърва ще се наводнява с риалитита и всяка вечер зрителят ще има
златен шанс да изгуби по няколко точки от коефициента си за интелигентност.
Изглежда промяна няма да има: консервирането на звезди в собствен сос продължава
да бъде най-рейтинговото приключение на телевизиите .
Ето кои са 10-те смъртни гряха на българското риалити.
1. Наложиха дебили
Наложихте пълни дебили. В продължение на десетилетия. Отделихте безценно
телевизионно време за изметта на нацията.
Опаковахте я в лъскава опаковка, презентирахте я с тайнствен и дълбок дикторски глас.
Искате или не, влязохте в комбина с жълтите медии, които не правят разлика между
звезда и псевдозвезда - важното е да спи с някого. Хора невербални, нечленоразделни, с
ограничен мироглед, лоша слава и вкус превзеха ефира в праймтайма и с месеци не
излизат от там. Максимумът на възможностите ви е тоталният брадърски шампион
Бай Ганьо да си го извади в ефир - тогава всички продуценти в радиус няколко
километра изпитват Т.нар. шоубизнес оргазъм: лекарите го определят като състояние на
висока възбуда, предизвикана от предчувствието за покачване на рейтинга и радост от
надмощието над конкурентното предаване, където - каква трагедия само - никой не си
го е извадил, ерго няма какво да му гледаш.
2. Превърна интригите в препитание
Какво е условието, за да влезеш в едно риалити? Да си готов да разкажеш кой какъв
боклук е и как се е пропил, по възможност нека даже да си ти самият. Би било добре да
покажеш роднина или съпруг, с който си в процес на развод, понеже си разбрал, че е
травестит, тъй като е сменил пола си малко след като сте се оженили, за да прикрие
факта, че преди много, много години (в една далечна галактика) ти е бил все пак татко.
Оплюването, клюкаренето, интриганстването и скандалът се оказаха много по-доходни
за родните пишман звезди - какъв е смисълът да направиш пет страхотни музикални
албума, когато вместо това може да те хванат три пъти с кокаин и това да ти осигури
вход в жадния за зрелища прайм тайм и десетки хиляди хонорар? Точно така - няма
смисъл. Въобще не се занимавай с кино, театър, музика. Вместо това пребий жена си в
ефир и стани богат.
3. Рейтингът е цар
Няма нищо по-забавно от това след дебютните епизоди на определено риалити
формати да получиш гордо ПР съобщение: "Телевизия еди си коя изпревари с цели 10
процента по зрителски рейтинг другата телевизия". По въпроса с преместването -
понеже тъкмо това е единственото , което може да направим - две мнения няма:
рейтингът не е мерител на успеха, а на падението ви. Колкото повече хора са
консумирали телевизионния буламач, който произвеждате, толкова по-зле за всички
нас.
4. Тъпите извинения
Тук идва и един особено интересен момент. Когато мастит продуцент бъде попитан с
най-нормалния въпрос (задават го дори студентите в аулата на ФЖМК): "Не мислите
ли, че това, което правите, не е морално", започват едни дълги и прелюбопитни
обяснения. Маститият продуцент най-често счита, че това е едва ли не назадничав,
социалистически въпрос, идващ от неориентирани, глупави хора. И мъдро отговаря
така: "Задачата на медиите не е да възпитават обществото". Тук сме съгласни, но да
уточним следното - това значи ли, че задачата на медиите е просто да бълват тъпотии
всяка есен по цели три месеца в най-гледания час и дори да изпитват известна гордост
от това? Маститият продуцент няма да отговори. Вместо това, доволен, че е добър
играч на телевизионната сергия, ще затвори бронираното стъкло на лимузината си,
осигурена от вашите есемеси дали да изгоним Пенчо или Гошко от Къщата, понеже
единият мирише, а другият псува, и ще отпраши напред.
5. Разпадът на семейството
Изгледа някак нелогично разпадащият се брак да е най-търсената и показвана
телевизионна ситуация, а в същото време българското семейство да продължава да
бъде устойчиво, при положение че и без това е постоянно побутвано от всякакви
икономически и социални фактори. Няма нищо по-приятно за окото от гледката на
известна двойка, издържала 20 години заедно, която се срива шумно, цветно и весело
пред камерите, запечатали сълзите на единия, изневерите на другия, а после и
обратното с разменени роли. Ако пък случайно в Къщата попадне едно нещастно
детенце, което да види мама и татко съсипани, нещата цена няма да имат. Всеки
уважаващ себе си продуцент се чувства връхлетян от дива радост, ако успее да осигури
подобна картинка в предаването си: че какво се продава по-добре от детските сълзи?
6. "Нещо, което да се гледа"
Макар и непрекъснато употребявана, едва ли някой може да обясни добре какво поточно
означава тази фраза. Тя обаче се е настанила толкова сериозно в телевизионната
глава, че отдавна е осъществила оная мрачна лоботомия, която кара телевизиите да се
избиват една друга в надпреварата да си доставят точно определен изкусно провален
човек, за да изкарат от него рейтинг вместо конкуренцията. "Нещо, което да се гледа" е
мантрата, която дефинира кризата на съвремието по-добре от всичко друго.
7. Претенциите за психологизъм
Един от големите грехове на "Риалититата" -а е, че от години таи дълбоки претенции за
психологизъм. Цялата работа се представя с лозунга за социален експеримент, който
дори ще доведе публиката до определени истини , изплуващи само и единствено в
подобна телевизионна ситуация. Верно ли? Зрителят всъщност преминава през две
фази, в които въобще няма нито откривателство, нито развитие: в началото на
риалитито подозираш, че звездите вътре са суетни, скучни и бездарни, и накрая
всичките ти опасения се потвърждават: ами да, такива са, ето на - току-що изгуби три
месеца, за да го разбереш.
8. Извадка на обществото
Другата най-голяма претенция на "Телевизията" и "Риалитита", е че по някакви причини
лансира идеята, че наблюдаваме "извадката" на обществото. Че в това има грешка и
някой бърка извадка с утайка е безспорно. По какви причини една силиконка, две чалгарки,
няколко извадени от нафталина на естрадата звезди и внимателен подбор на
известни с това, че са известни хора, може да бъде представително за обществото?
Всъщност се вижда друго: че независимо дали става дума за олд скуул звезди, които
нямат нова песен от 15 години, но са участвали в шест риалитита за последната
петилетка, или за ламтящи за ранен дебют в сбърканата бг машина за публичност
младоци, контактът с действителността във всяко риалити е крайно нарушен.
9. Примери за подражание
Накрая се стига и до това. Искаш не искаш, налагаш примери за подражание. Най-уязвими
от българското риалити по дефиниция са подрастващите, които още на 14 вече
са напълно убедени кои са качествата, които трябва да притежават, за да успеят в
живота: всичко друго, но не и трудолюбие, търпение, упоритост, воля, талант. Всеки
трети тийнейджър започва да мечтае да стане "известен" и от екрана ефектно струят
изключително изобретателни начини да го направиш. Пребий жена си, напий се в ефир,
съблечи се гол и си го размахай пред камерата. После направи същото в обратен ред, а
накрая кажи през сълзи, че "дължа всичко на родителите, приятелите ми и зрителите,
които ме подкрепяха през цялото време".
10. "Разнообразие" от формати
Кое е най-тягостно в цялата ситуация? Че тя предлага страховито разнообразие в
потресаващата си еднотипност. Какво по-весело от това да изгледаш серията и
откачените известни, а след тях да погледаш пък откачените неизвестни, които се
стремят да станат известни...Роенето и множенето на различните формати е особено
потискащо: не сексът, а тъпотията продава.
Абе нещо да се гледа...
| < Laziness is stupidity of the body, stupidity is laziness of the mind > |
| < Faulheit ist Dummheit des Körpers, Dummheit ist Faulheit des Geistes > |
| < Faulheit ist Dummheit des Körpers, Dummheit ist Faulheit des Geistes > |